Blogit ja artikkelit
Tervetuloa artikkeleiden ja blogien pariin.
Taukoja työuralla? Näin ne vaikuttavat eläkekertymääsi
Kuinka paljon opintojen jälkeinen välivuosi, lasten saaminen, ulkomaille muuttaminen tai sairastuminen vähentävät tulevaa eläkettäsi? Entä vaikuttaako joku enemmän kuin toinen, ja onko ajoituksella väliä eläkekertymän näkökulmasta?
Taukoja työuralla? Näin ne vaikuttavat eläkekertymääsiKohti uutta arkea – uudistimme ammatillisen kuntoutuksen palvelumme
Työelämä muuttuu jatkuvasti, ja niin muuttuvat myös asiakkaidemme tarpeet. Aiemmin ammatillisen kuntoutuksen asiakkaamme hakeutuivat palveluihin tyypillisesti tuki- ja liikuntaelinvaivojen vuoksi. Nykyään tilanne on moninaisempi: mielenterveyden haasteet korostuvat, ja palvelujamme hakevat entistä nuoremmat ihmiset. Asiakkaamme eivät enää tarvitse vain yhden tyyppisiä ratkaisuja, vaan heidän haasteensa ja toiveensa ovat yksilöllisempiä ja monimuotoisempia.
Pitopalveluyrittäjästä nuoriso-ohjaajaksi – ammatillinen kuntoutus on vaihtoehto myös yrittäjälle
Miten jatkaa eteenpäin, kun terveysongelmat tulevat yrittäjyyden tielle? Sanna Leppämäki suuntasi rohkeasti uudelle alalle, kun työkyky ei enää riittänyt pitopalveluyrittäjän työhön.
Voiko tulevaisuuteen suunnata katse menneisyydessä? - ralliautoilusta oppia työkykyjohtamiseen
Miten työkykyjohtamisessa voisi ottaa oppia autolla ajamisesta? Autoa ohjatessa on selvää, että päästäkseen turvallisesti etenemään, on pidettävä katse kohdistettuna eteenpäin. Matkan päämäärä on yleensä myös tiedossa ratin taakse istahtaessa. Ajaessa vilkaistaan auton mittaristoa ja harkitaan saadun tiedon sekä muiden havaittujen olosuhteiden perusteella, olisiko esimerkiksi kaasua syytä höllentää vai lisätä.
Lisää artikkeleja
Destiassa työkykyjohtaminen ja välittäminen toivat hyvät tulokset
Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt palveluyhtiö, joka on tehnyt pitkän matkan valtion liikelaitoksesta moderniksi moniosaajaksi. Matkan varrella myös Destian työkykyhaasteet ovat muuttuneet ja niitä taklataan nyt ketterästi yhdessä.
Destiassa työkykyjohtaminen ja välittäminen toivat hyvät tuloksetMiten kohdata mielenterveysongelmia työpaikalla?
Mielenterveyden aiheuttamista sairauspoissaoloista ja työkyvyttömyydestä kirjoitetaan ja puhutaan paljon. Miten työkykyriskiä voisi ja kannattaisi työpaikalla hallita? Minkälaisia valmiuksia tarvitsemme mielenterveysongelmien käsittelemisen? Entä minkälaista tukea työntekijöille olisi järjestettävä?
Miten kohdata mielenterveysongelmia työpaikalla?Kuukauden asiantuntija: Sara Boddy
Huolehdimme Ilmarisessa yli miljoonan suomalaisen eläketurvasta. Olemme kohta 60 vuotta rakentaneet yhdessä työnantajien kanssa parempaa työelämää ja edistäneet työkykyä. Mutta ketkä tätä työtä tekevät? Lue mitä kuukauden asiantuntijamme kertoo työstään.
Kuukauden asiantuntija: Sara BoddyHenkilöstökysely - pakollinen paha vai mahdollisuus kehittyä?
Oletko koskaan jättänyt vastaamatta johonkin sinulle lähetettyyn kyselyyn? Minä olen. Entä mikäli henkilöstön hyvinvointi ja työkyky kuuluvat jollain tavalla tontillesi, oletko koskaan jättänyt tekemättä henkilöstökyselyä, koska tulokset olivat viimeksi "ihan hyviä" eikä mitään konkreettista parannettavaa oikein löytynyt? Mikäli vastasit tähänkin kyllä, et ole yksin.
Henkilöstökysely - pakollinen paha vai mahdollisuus kehittyä?Harjoittelupaikat tukevat nuorten matkaa työelämään
Ilmarisen HR-asiantuntija Kia Weckström ja vakuutuspalvelupäällikkö Kirsi Peltoniemi keskustelevat siitä, miten työnantaja voi avittaa nuorten matkaa työelämään.
Harjoittelupaikat tukevat nuorten matkaa työelämäänMitä eläkeläisille kuuluu tänään?
Eläkeläisille kuuluu keskimäärin hyvää. Useilla on oma velaton asunto ja eläkkeen lisäksi myös muita säästöjä. Eläkkeestä jää käteen pakollisten menojen jälkeen keskimäärin 475 euroa kuukaudessa. Suuri osa eläkeläisistä kokee myös olevansa hyvässä kunnossa ja työhalujakin osa-aikatöihin olisi valtaosalla.
Mitä eläkeläisille kuuluu tänään?Ihmiseltä ihmiselle – Empatia on asiakaspalvelun ytimessä
Koronaepidemia on vaikuttanut moneen ihmiseen sekä yritykseen, ja myös Ilmarisen asiakaspalvelussa on autettu ahdingossa olevia asiakkaita. Asiakaspalvelussa työskentelevä Jani Verho on asiakkaiden kohtaamisessa taitava: hän tekee sitä myös vapaaehtoisena Kriisipuhelimessa. Hyvään asiakaspalveluun kuuluu Verhon mielestä toisen ihmisen kohtaaminen ja kuuntelu luottamuksellisessa ilmapiirissä.
Ihmiseltä ihmiselle – Empatia on asiakaspalvelun ytimessäTyökyky ei ole mustavalkoinen – harmaan alueen presenteismi
Presenteismi eli ”puolikuntoisena” työskentely maksaa yhteiskunnalle vähintään sairauspoissaolojen verran. Korkeasta hinnasta huolimatta ilmiötä tunnetaan huonosti. Miten presenteismiä voi mitata ja vähentää työpaikoilla?
Työkyky ei ole mustavalkoinen – harmaan alueen presenteismiKuukauden asiantuntija: Jari Matveinen
Huolehdimme Ilmarisessa yli miljoonan suomalaisen eläketurvasta. Olemme kohta 60 vuotta rakentaneet yhdessä työnantajien kanssa parempaa työelämää ja edistäneet työkykyä. Mutta ketkä tätä työtä tekevät? Lue mitä kuukauden asiantuntijamme kertoo työstään.
Kuukauden asiantuntija: Jari Matveinen