Palkan sivukulut: työnantajan sosiaaliturvamaksut

Työnantajana huolehdit työntekijöittesi eläketurvasta ja muusta lakisääteisestä sosiaaliturvasta. Kun palkkaat työntekijän, maksettavaksi tulee palkan lisäksi työeläke-, tapaturma-, työttömyys- ja sairausvakuutus- ja ryhmähenkivakuutusmaksu.

Työnantajamaksut ovat tyypillisesti noin 20-25 % työntekijän palkan lisäksi.

Mitä työntekijän palkkaaminen maksaa?

Työntekijän palkkaamisesta syntyy työnantajalle kustannuksia palkan lisäksi. Lakisääteisiä työnantajamaksuja ovat:

  • työeläkemaksu (TyEL)
  • työtapaturma- ja ammattitautivakuutusmaksu
  • työttömyysvakuutusmaksu
  • sairausvakuutusmaksu
  • ryhmähenkivakuutusmaksu

Jos olet yrittäjä tai mikroyrityksen edustaja ja harkitset ensimmäisen työntekijän palkkaamista, työntekijän kokonaiskustannukset kannattaa arvioida jo ennen rekrytointipäätöstä.

Voit laskea työntekijän palkkaamisen kokonaiskustannukset oheisella palkkalaskurilla.

TyEL-maksu on työnantajan suurin sosiaaliturvamaksu

Työeläkevakuutus eli TyEL-vakuutus kerryttää työntekijälle osittaista vanhuuseläkettä, työkyvyttömyyseläkettä, vanhuuseläkettä ja perhe-eläkettä.
Jokainen työsuhteessa oleva 17 vuotta täyttänyt työntekijä vakuutetaan TyEL:n mukaan riippumatta kansalaisuudesta, työajan määrästä tai työntekijöiden lukumäärästä.

TyEL-vakuutuksen alaraja

Ota työntekijällesi TyEL-vakuutus, kun hänelle maksamasi palkka ylittää tietyn alarajan. Raja vaihtuu vuosittain.

Vuonna 2026 TyEL-vakuuttamisen alaraja on 71,72 euroa kuukaudessa. Tästä summasta lähtien velvollisuutesi työnantajana on työeläkevakuuttaa työntekijäsi.

Vaikka työntekijällesi maksamasi palkka jäisi alle TyEL-alarajan, ilmoita palkkatiedot aina tulorekisteriin.

TyEL-maksuprosentti vuonna 2026

Sopimustyönantajan TyEL-perusmaksu vuonna 2026 on 24,85 prosenttia palkoista, johon lisätään eläkeyhtiökohtainen hoitokustannusmaksu.

Jos maksoit vuonna 2024 palkkoja alle 2 455 500 euroa, TyEL-maksuprosenttisi meillä on enintään 25,03 prosenttia hoitokustannus huomioiden.

TyEL-maksu jakautuu työnantajan ja työntekijän kesken. Vuonna 2026 työnantajan osuus on keskimäärin 17,10 prosenttia bruttopalkkasummasta. Työntekijän osuus on 7,30 prosenttia palkasta, ja se pidätetään työntekijän palkasta.

Työnantajan palvelussa näet yrityksesi ajantasaisen TyEL-maksuprosentin, maksuarvion sekä mahdolliset maksunalennukset.

Muut työnantajan sosiaaliturvamaksut

TyEL-maksun lisäksi työnantajan tulee huolehtia muistakin lakisääteisistä vakuutus- ja sosiaaliturvamaksuista.

  1. Työtapaturma- ja ammattitautivakuutus turvaa työntekijän työtapaturman tai ammattitaudin varalta.

    Vakuutusmaksu määräytyy muun muassa palkkasumman, työn riskitason ja vakuutusmuodon perusteella. Keskimääräinen maksu vuonna 2026 on 0,51 prosenttia palkoista.

    Tapaturmavakuutus on lakisääteinen ja työnantaja maksaa sen kokonaan.

    Tutustu tapaturmavakuutukseen (op.fi) 

  2. Työttömyysvakuutusmaksulla rahoitetaan työttömyysturvaa. Vuonna 2026 työnantajan työttömyysvakuutusmaksu on:

    • 0,31 % palkasta palkkasumman ollessa enintään 2 509 500 euroa
    • 1,23 % ylittävältä osalta

    Työnantaja tilittää maksun Työllisyysrahastolle.

    Saat lisätietoa työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuudesta työllisyysrahaston sivuilta (tyollisyysrahasto.fi)

  3. Ryhmähenkivakuutus otetaan yleensä tapaturmavakuutuksen yhteydessä.

    Vuonna 2026 vakuutusmaksu on 0,06 prosenttia palkoista, ja työnantaja maksaa sen kokonaan.

  4. Sairausvakuutus korvaa sairauden, raskauden ja perhevapaiden aiheuttamia kustannuksia sekä ansionmenetystä.

    Työnantajan sairausvakuutusmaksu vuonna 2026 on 1,91 prosenttia palkoista. Työnantaja tilittää maksun Verohallinnolle osana työnantajasuorituksia.

    Verohallinnon sivulta (vero.fi) voit lukea tarkemmin, mistä palkoista sairausvakuutusmaksu lasketaan.

Usein kysyttyä työnantajan maksuista

  1. Työnantajan sivukulut muodostuvat TyEL-maksusta, tapaturmavakuutuksesta, ryhmähenkivakuutuksesta, työttömyysvakuutusmaksusta ja sairausvakuutusmaksusta.

  2. Työntekijän kokonaiskustannus muodostuu maksettavasta palkasta sekä työnantajan lakisääteisistä maksuista ja vakuutuksista.

    Laske TyEL-vakuutuksen kustannukset palkkalaskurilla.

  3. Kyllä, kun TyEL-vakuuttamisen ehdot täyttyvät. Vuonna 2026 TyEL-vakuuttamisen alaraja on 71,72 euroa kuukaudessa.

Sivu päivitetty viimeksi