Työnantajien välittäminen näkyy ja tuntuu
Työskentelen Ilmarisessa ammatillisen kuntoutuksen asiantuntijana. Me kuntoutusasiantuntijat autamme ihmisiä jatkamaan työelämässä vaivoista ja sairauksista huolimatta. Etsimme asiakkaillemme uusia, juuri heidän työkyvylleen sopivia tehtäviä ja koulutusta. Asiakkaideni työt jatkuvat ja mieleni kevenee. Työni on parhaimmillaan ihan mahtavaa!
Vuodesta toiseen teen päätöksiä, ja asiakkaita tulee sekä menee. Mutta kuten kaikessa, tässäkin työssä tulee välillä seinä vastaan. Samat asiat toistuvat rutiinilla, vaikka ne asiakkaille ovat joka kerta ainutkertaisia ja jännittäviä. Miten säilyttäisin myös oman innostukseni ja oikean jännityksen asiakaskohtaamisessa?
Kuntoutusasiantuntijana kohtaan asiakkaat puhelimitse ja sähköpostin välityksellä. Kerron asiakkaille kuntoutuksen eri vaihtoehdoista ja ohjaan toimimaan oikein eri tilanteissa. Kuntoutusasiantuntijan tärkeä tehtävä on asiakkaan ohjaaminen seuraavalle askelmalle, joka auttaa häntä kohti tilanteensa mukaista toimeentuloa, työtä tai koulutusta. Meille asiantuntijoille tämä on jokapäiväistä, mutta kuntoutujalle uutta, ihmeellistä ja jopa pelottavaa sekä mahdollisuuksia antavaa.
Meidän tulisi onnistua tuossa kohtaamisessa joka kerta niin, että asiakkaalle jää tunne, että hänestä välitetään. Ja mehän välitämme!
Hyvä työnantaja välittää työntekijöistä
Innoitukseni tähän kirjoitukseen lähti työnantajista ja yrittäjistä, joiden kanssa myös työskentelemme. Me konsultoimme työnantajia ja yrittäjiä siitä, kuinka he voivat paremmin auttaa työntekijöitään, joiden työkyky on heikentynyt. Vastaamme heidän kysymyksiinsä ja huoliinsa.
Miten se antaakin itselleni iloa ja voimaa ja luottamusta, kun saan työantajilta viestejä. Viesteissä työpaikan HR henkilö kysyy, onko heidän Liisan tai Pekan paperit kunnossa? Voisivatko he tehdä vielä jotain? He saattavat kiirehtiä työntekijänsä asioiden hoitoa, koska henkilön rahatilanne on niin tiukka. Tai kertovat, että työntekijän koko perheellä on haastavaa ja monenlaista murhetta, ja kysyvät: mitä voisimme tehdä, yhdessä tai erikseen? Tai työntekijä on saanut kuntoutuspäätöksen, miten tästä edetään?
Saamistani viesteistä huokuu välittäminen ja työtekijöiden arvostaminen yksilöinä. Monella hyvällä työpaikalla työnantajan ja henkilöstön välinen luottamus onkin kunnossa. Viesteistä, palautteista ja onnistumisista saan itselleni työniloa ja intoa asiakaskohtaamisiin. Uskon, että omalla työlläni on merkitystä ja vaikutusta. Yhdessä tehdään ja välitetään.
Työnantaja, yrittäjä ja kuntoutuja saa meiltä tukea
Kuntoutustilanteita on tietysti yhtä monta kuin on työntekijöitä ja työnantajia. Isommilla yrityksillä tilanteita on enemmän ja paperiprosessit tutumpia. Pienemmillä yrityksillä ja yrittäjillä kuntoutusasiat tulevat eteen harvemmin, ja asiat vaativat hiukan opettelua.
Me Ilmarisessa vastaamme jokaisen työnantajan, yrittäjän ja työntekijän kysymyksiin parhaamme mukaan ja tietenkin lainsäädäntöä ja yksityisyydensuojaa kunnioittaen. Rohkeasti kannustan ottamaan meihin yhteyttä ja pohditaan yhdessä juuri teidän tilannettanne. Myös Ilmarisen verkkosivuilta löytyy paljon tietoa työntekijöille ja työnantajille ja yrittäjille.
Kiitos työnantajat, kun välitätte!
Sinikka Grönfors
kuntoutusasiantuntija
Ilmarinen
Lue lisää
-
Tapio Miettinen 15.9.2021 klo 06.43
Kannattaa aloittaa omasta yrityksestä. Hoidetaanko sielläkin kuntoutus sähköpostilla? Vai hoidetaanko perinteisin menetelmin yt:lla.Vastaa kommenttiin
-
pena 27.9.2021 klo 15.14
Millä tavalla mikään eläkevakuutuslafka välittää yrittäjästä? Ei millään tavalla. Te elätte yrittäjiltä riistetyillä varoilla. Lakatkaa suoltamasta paskaa joka ei perustu mihinkään tosiasiaan.Vastaa kommenttiin
Lisää aiheesta
Kohti uutta arkea – uudistimme ammatillisen kuntoutuksen palvelumme
Työelämä muuttuu jatkuvasti, ja niin muuttuvat myös asiakkaidemme tarpeet. Aiemmin ammatillisen kuntoutuksen asiakkaamme hakeutuivat palveluihin tyypillisesti tuki- ja liikuntaelinvaivojen vuoksi. Nykyään tilanne on moninaisempi: mielenterveyden haasteet korostuvat, ja palvelujamme hakevat entistä nuoremmat ihmiset. Asiakkaamme eivät enää tarvitse vain yhden tyyppisiä ratkaisuja, vaan heidän haasteensa ja toiveensa ovat yksilöllisempiä ja monimuotoisempia.
Voiko tulevaisuuteen suunnata katse menneisyydessä? - ralliautoilusta oppia työkykyjohtamiseen
Miten työkykyjohtamisessa voisi ottaa oppia autolla ajamisesta? Autoa ohjatessa on selvää, että päästäkseen turvallisesti etenemään, on pidettävä katse kohdistettuna eteenpäin. Matkan päämäärä on yleensä myös tiedossa ratin taakse istahtaessa. Ajaessa vilkaistaan auton mittaristoa ja harkitaan saadun tiedon sekä muiden havaittujen olosuhteiden perusteella, olisiko esimerkiksi kaasua syytä höllentää vai lisätä.
Tarvitsemme pidempiä, parempia ja enemmän työuria
Pidemmät työurat ovat olleet keskeinen yhteiskunnallinen tavoite jo pitkään. Tällä hetkellä kehitys polkee kuitenkin paikallaan. Suomen väestörakenne on ollut suuressa muutoksessa, kun syntyvät ikäluokat ovat jääneet entistä pienemmiksi ja senioreita on yhä enemmän. Tuoreen väestöennusteen mukaan nykyisen tasoinen nettomaahanmuutto ylläpitäisi kuitenkin väkiluvun kasvua seuraavat 30 vuotta. Kestävään työelämään ja työkykyjohtamiseen panostaminen on silti välttämätöntä, jotta onnistumme työurien pidentämistalkoissa.