”Saan paremmin tehtyä hommat, kun työkaverit eivät ole keskeyttämässä”
Miten pitäisi johtaa porukkaa, joilla kaikilla on omia yksilöllisiä erityistarpeita, joihin yrityksen tulisi taipua, jotta työntekijät olisivat tyytyväisiä? Yhtä aikaa yhteisöllisyys ja yhdessä tekeminen on määritelty yrityksen keskeisiksi menestystekijöiksi ja kaikkia tulisi kohdella yhdenmukaisesti. Ja kuitenkin kaikista työntekijöistä haluttaisiin pitää kiinni.
Kuulostaako tutulta? Jos esihenkilöitä on uskominen, niin tämähän se kysymys on ollut jo pitkään. Työntekijöiden työmarkkinoilla kysymys on ajankohtaisempi kuin koskaan. Jos Ilmarisen henkilöstöjohtajan Sami Ärilän blogissaan pohtimat trendit pitävät paikkansa, individualismi ja yksilölliset tarpeet eivät ole katoamassa mihinkään. Mutta mihin asti yksilöllisiä vaatimuksia voi työyhteisössä huomioida?
Yksilön tarpeet eroavat tiimin tarpeista
Juttelimme esihenkilöporukan kanssa taannoin, että jännäksi on johtaminen mennyt. Yksi työntekijä oli korona-aikana lunastanut vanhempiensa kotitilan Savosta ja halusi tehdä vastedes pelkkää etätyötä. Tiimin osaamisen ja toimivuuden kannalta oli kuitenkin tärkeää, että kaikki kokoontuivat yhteen kerran viikossa konttorille. Tämä oli ollut käytäntönä jo ennen korona-aikaa, ja myös muut tiimiläiset pitivät fyysistä kohtaamista tärkeänä.
Vähän samaan kategoriaan meni tapaus, jossa yksi työntekijä oli muuttanut reippaan matkan päähän työpaikasta. Käytännössä tämä vaikutti koko tiimin aikatauluihin, sillä aamupalavereja ei viitsitty aloittaa ysiltä tai vastaavasti iltapäiväpalavereja lopettaa kolmen jälkeen, ettei kyseisen työntekijän työpäivät menneet kohtuuttomiksi. Kukaan ei tiimissä halunnut olla se ilkeä, ymmärtämätön ja joustamaton työkaveri, joka olisi vaatinut jotain muuta. Aina kun yhteisiä asioita suunniteltiin, otettiin pitkänmatkalainen ensin huomioon.
Ja samansuuntainen oli esimerkki työntekijästä, joka ei halunnut pitää esityksiä. Hän pelkäsi esiintymistä ja tämä vaikutti muiden tiimiläisten työtehtäviin, koska heille kasaantui enemmän esiintymisiä, kun paikkasivat työkaveria. Tiimissä kärsittiin työvoimapulasta, ja jottei tilanne eskaloituisi, tehtiin kaikessa hiljaisuudessa järjestelyjä, vaikka monia harmittikin. Samalta kuulostaa myös tilanne, jossa henkilö halusi aina lomailla juuri tiimin kiireisimpään aikaan.
Kaikissa edellä mainituissa tapauksissa jokaisella työntekijällä oli ymmärrettävä syy toiveilleen ja toiminnalleen. Kaikki työntekijät olivat hyviä tyyppejä ja hyviä työntekijöitä, joista yritykset halusivat pitää kiinni. Ja yhteistä on myös, että yksilön haluamat asiat olivat ristiriidassa tiimin ja yritysten tarpeiden kanssa.
Yksilön etu ei koskaan voi mennä työyhteisön edun edelle
Nopeasti voisi ajatella, että kyse on puhtaasti johtamisongelmista. Epäoikeudenmukaisuuksiin ja eriarvoiseen kohteluun pitäisi puuttua jämäkästi jo ennen kuin poikkeukset muuttuvat käytännöiksi.
Ajattelen lisäksi, että työpaikoilla olisi tärkeää määritellä, mitä työ tarkoittaa omassa tiimissä ja koko organisaatiossa, jolloin tiedetään odotukset ja se, mitä vasten poiketaan. Työ sisältää paitsi omasta tehtäväkentästä huolehtimisen, myös työyhteisön viihtyvyydestä välittämisen ja muilta oppimisen sekä muiden opettamisen. Ja kun tämä on selvää kaikille, niin jokainen tietää jo etukäteen, että ellei pysty tai halua tehdä työtä määritellyn mukaisesti, niin ei voi jatkaa työtehtävässä. Raja yksilön tarpeiden ja toiveiden kuuntelemisessa menee siinä, ettei yksilön etu voi koskaan mennä työyhteisön edun edelle.
Esihenkilön pitää uskaltaa sanoa, ettei kyseinen työtehtävä ole enää mahdollinen, jos ei täytä niitä asioita, jotka on määritelty työhön kuuluviksi. Silloinkin, kun taustalla on ymmärrettäviä syitä. Esihenkilön pitää myös uskaltaa torpata ilmiselvät epäoikeudenmukaisuudet silloin, kun kukaan tiimissä ei rohkene niitä nostaa esiin. Se, että työntekijä omasta mielestään saa paremmin ja tehokkaammin tehtyä hommansa, kun muut eivät ole häiritsemässä, ei ole hyväksyttävä syy esim. tehdä puhtaasti etätyötä. Työ kun on paljon muutakin kuin tehtävälistoja.
Individualismissa on paljon hyvää ja yksilölliset tarpeet huomioonottavassa johtamisessa piilee monesti vastaus oikeudenmukaiseen johtamiseen, mutta sen varjolla ei voi tallata muita ja yhdessä sovittuja asioita tai yrityksen arvoja.
Katja Atsar
Työkykyjohtamisen asiantuntija
Ilmarinen
@kmatsar (Twitter.com)
Katja Atsar toimii kouluttajana Ilmarisen Varhainen tuki ja haasteelliset johtamistilanteet -koulutuksissa. Koulutukseen voivat osallistua Ilmarisen asiakasyrityksissä työskentelevät esihenkilöt, jotka ovat joko uransa alkuvaiheessa tai kaipaavat tukea työssä kehittymiseen. Tutustu, ilmoittaudu mukaan! ja pääset samalla osaksi ajankohtaista keskustelua
- Poimi vinkit työpaikkasi arkeen TyökykyAreenasta. Saat meiltä uusia ideoita, tutkittua tietoa ja arjen työkaluja työkykyriskin hallintaan.
-
Tietoisuus 10.2.2023 klo 16.59
Parhaat johtajat eivät ole heitä jotka saavat itselleen eniten seuraajia, vaan heitä jotka tekevät muistakin itsensä johtajia. Joten, kuka ajattelee sinun aivoillasi juuri tänään?Vastaa kommenttiin
- Katja 10.2.2023 klo 19.18
Kiitos kommentista! Itsensä johtamisen taito on ilmeisesti opittavissa, koska on taito, mutta ilmeisen vaikea sellainen😅!Vastaa kommenttiin
- Katja 10.2.2023 klo 19.18
-
Tietoisuus 11.2.2023 klo 00.15
Pienet lapset ovat itsensä johtajia. Joten se on maailman helpoin asia. Etkö Katja muista itseäsi 5 vuotiaana? Heräät aamulla innokkaana ja ensimmäinen ajatuksesi on ollut takuuvarmasti..."Mikäs tänään haluaisin olla?"Vastaa kommenttiin
- katja 13.2.2023 klo 06.08
Kiitos - hieno kommentti :)!Vastaa kommenttiin
- Tietoisuus 13.2.2023 klo 17.24
Itsensä johtajat ovat juuri lasten kaltaisia. Ja vain sellaiset pääsevät taivasten valtakuntaan, myös työpaikallaan. Taivas ja helvetti ovat tosiaan vain maanpäällisiä jokapäiväisiä yksilöllisiä valintoja eikä mitään kuoleman jälkeisiä olotiloja. Ja näitä valintoja jokainen tekee joko tietoisesti tai tiedostamatta.Vastaa kommenttiin
- Tietoisuus 13.2.2023 klo 17.24
- katja 13.2.2023 klo 06.08
-
Petri 12.2.2023 klo 14.13
Tässä on monesti oikeana ongelmana työpaikoilla: tiimissä maksimikuormitus ja minimimiehitys, ja pois lähtevien tilalle ei välttämättä edes palkata uusia henkilöitä, ja palkankorotukset ovat olleet pitkään huono vitsi ja inflaation kiihtymisen näkee ruokakaupassa käydessä kun palkalla ei meinaa tulla enää kunnolla toimeen, ja työnantajalla taas on tapana palkita hyvin tehty työ aina lisätyöllä, ei rahalla. Ei siis mikään ihme ettei kaikilla nappaa lisätöiden tekeminen...Vastaa kommenttiin
- katja 13.2.2023 klo 06.11
Kiitos kommentista! Työt ja työpaikat ovat hyvin erilaisia. Ajattelen, että lähes kaikissa töissä on kuitenkin työyhteisöt, joiden toimivuutta voi ja pitää parantaa. Se on kaikkien etu ja työt sujuu paremmin. Kaikkia asioita sillä ei kuitenkaan voi taklata.Vastaa kommenttiin
- katja 13.2.2023 klo 06.11
-
Teroniemi 12.2.2023 klo 14.24
Kuka muuten mahtaa vielä kaivata avokonttorityöhön koronavuosien jälkeen? Missä avokonttorilla voi tehdä keskittymistä vaativaa asiantuntijatyötä?Vastaa kommenttiin
- katja 13.2.2023 klo 06.18
Kiitos kommentista! Kyllä monet tuntuu kaipaavan :)! Olennaista taitaa olla löytää kullekin työntekijälle paras ratkaisu työn tekemiseen työn tarpeet huomioiden. Ja kun työn tarpeet huomioidaan, niin vaativassa asiantuntijatyössäkin taitaa säännöllisesti olla hetkiä, jolloin on hyvä saada palautetta muilta, antaa palautetta muille, kehittää työtä muiden kanssa yhdessä ja linkittää oma työ osaksi kokonaisuutta.Vastaa kommenttiin
- katja 13.2.2023 klo 06.18
-
R.P 13.2.2023 klo 20.47
Meilläkin oltiin aluksi tosi innostuneita kun nähtiin toisiamme kasvotusten piiiiiitkästä aikaa, käytiin lounaalla ja illallakin oluella, oli tosi kiva vaihtaa vapaalla kuulumisia, työkaverit siis vapaalla ihan ookoo, mutta alkuinnostus lopulta loppui kuin heliumi pikkulapsen tyhjästä ilmapallosta. Olen itse miettinyt miksi, mutta pettymys oli lopulta suurta kun työpaikalla oikeastaan mikään ei ollutkaan muuttunut koronan jälkeen ja konttorille "taas iloisesta paluusta" hehkutti meillä lopulta vaan ylin johto... Uskon että kilpailussa parhaasta ja ahkerimmasta työvoimasta voittavat ne visionääriset yritykset jotka antavat vapaasti päättää tekevätkö aikuiset fiksut ihmiset toimistotyönsä konttorilla vaiko kotona etänä. Ja konttorille pakottaminen esim. 3:na päivänä viikossa on vähän kuin aikuisten koulutettujen ihmisten vastentahtoista päivähoitoa ja siellä kun erityisesti on niitä rasittavia epäpätevien esihenkilöiden pyörittämiä hiekkalaatikkoleikkejä.Vastaa kommenttiin
- katja 14.2.2023 klo 09.34
Kiitos omakohtaisen kokemuksen jakamisesta! Tämä on ollut yhtä harjoittelua koronan jälkeen meillä kaikilla, miten meidän tulisi olla yhdessä, kuinka usein ja mitä tehden. Ja monilla työpaikoilla haetaan edelleen toimivia tapoja ja pelisääntöjä. Ajattelen, että jos työtä pitää kehittää ja pitää osaamista yllä, ei ole ylivertaisempaa tapaa niihin kuin muiden ihmisten kanssa yhdessä pähkäily ja yhteistyö. Se tietysti, miten usein ollaan yhdessä, riippuu varmasti tehtävästä ja toimialastakin. Ja kirjoitukseni pointti oli, että jos jotain sovitaan, niin olisi tärkeää, että se koskee kaikkia. Vaikka että jos halutaan, että kaikki on yhden päivän viikossa paikalla, niin silloin sen soisi koskevan kaikkia.Vastaa kommenttiin
- katja 14.2.2023 klo 09.34
Lisää aiheesta
Kohti uutta arkea – uudistimme ammatillisen kuntoutuksen palvelumme
Työelämä muuttuu jatkuvasti, ja niin muuttuvat myös asiakkaidemme tarpeet. Aiemmin ammatillisen kuntoutuksen asiakkaamme hakeutuivat palveluihin tyypillisesti tuki- ja liikuntaelinvaivojen vuoksi. Nykyään tilanne on moninaisempi: mielenterveyden haasteet korostuvat, ja palvelujamme hakevat entistä nuoremmat ihmiset. Asiakkaamme eivät enää tarvitse vain yhden tyyppisiä ratkaisuja, vaan heidän haasteensa ja toiveensa ovat yksilöllisempiä ja monimuotoisempia.
Voiko tulevaisuuteen suunnata katse menneisyydessä? - ralliautoilusta oppia työkykyjohtamiseen
Miten työkykyjohtamisessa voisi ottaa oppia autolla ajamisesta? Autoa ohjatessa on selvää, että päästäkseen turvallisesti etenemään, on pidettävä katse kohdistettuna eteenpäin. Matkan päämäärä on yleensä myös tiedossa ratin taakse istahtaessa. Ajaessa vilkaistaan auton mittaristoa ja harkitaan saadun tiedon sekä muiden havaittujen olosuhteiden perusteella, olisiko esimerkiksi kaasua syytä höllentää vai lisätä.
Tarvitsemme pidempiä, parempia ja enemmän työuria
Pidemmät työurat ovat olleet keskeinen yhteiskunnallinen tavoite jo pitkään. Tällä hetkellä kehitys polkee kuitenkin paikallaan. Suomen väestörakenne on ollut suuressa muutoksessa, kun syntyvät ikäluokat ovat jääneet entistä pienemmiksi ja senioreita on yhä enemmän. Tuoreen väestöennusteen mukaan nykyisen tasoinen nettomaahanmuutto ylläpitäisi kuitenkin väkiluvun kasvua seuraavat 30 vuotta. Kestävään työelämään ja työkykyjohtamiseen panostaminen on silti välttämätöntä, jotta onnistumme työurien pidentämistalkoissa.