Blogit

Kohti uutta arkea – uudistimme ammatillisen kuntoutuksen palvelumme

Työelämä muuttuu jatkuvasti, ja niin muuttuvat myös asiakkaidemme tarpeet. Aiemmin ammatillisen kuntoutuksen asiakkaamme hakeutuivat palveluihin tyypillisesti tuki- ja liikuntaelinvaivojen vuoksi. Nykyään tilanne on moninaisempi: mielenterveyden haasteet korostuvat, ja palvelujamme hakevat entistä nuoremmat ihmiset. Asiakkaamme eivät enää tarvitse vain yhden tyyppisiä ratkaisuja, vaan heidän haasteensa ja toiveensa ovat yksilöllisempiä ja monimuotoisempia.

Uusi tilanne edellyttää meiltä, että myös ammatillisen kuntoutuksen urasuunnittelupalvelut kehittyvät. Haluamme varmistaa, että jokainen asiakas löytää kuntoutusprosessin aikana itselleen sopivan polun, ja että työhön paluu pitkän sairauspoissaolon jälkeen on sujuvaa eikä pelottavaa. Meillä on ollut käytössä samanlainen palvelumalli jo pitkään, eivätkä erilaiset pilottikokeilut ole onnistuneet tuomaan pysyviä muutoksia. Nyt olemme kuitenkin ottaneet ratkaisevan askeleen ja uudistaneet palvelumme kokonaisvaltaisesti.

Miksi uudistimme palvelun?

Olemme havainneet työelämässä sekä asiakkaidemme tarpeissa monia haasteita ja muutoksia, jotka ovat vaikuttaneet päätökseemme uudistaa ammatillisen kuntoutuksen palvelumme. Myös palvelujemme toimivuudessa ja tavoitettavuudessa oli kehittämisen varaa. Lisäksi asiakaskokemus ei aina vastannut odotuksia, ja palveluidemme joustavuudessa ja monipuolisuudessa oli puutteita.

Nyt työelämässä korostuvat erityisesti mielenterveyden haasteet tuki- ja liikuntaelinvaivojen lisäksi.

Etätyö ja digitalisoituva työn murros ovat tuoneet mukanaan uusia vaatimuksia työelämään, mutta toisaalta ne ovat avanneet myös uusia mahdollisuuksia ja ratkaisuja urapoluille. Etätyö on lisännyt asiakkaiden kykyä ja halukkuutta hyödyntää palveluita monikanavaisesti, ja me haluamme jatkossa tarjota palvelumme juuri niissä kanavissa, joissa asiakkaamme toivovat niitä saavansa. Tarvitsemme keinoja tukea kuntoutujan työhönpaluuta entistä tehokkaammin.

Uudet ratkaisut asiakkaiden tarpeisiin

Uudistuksemme keskiössä on asiakkaan yksilöllisten tarpeiden huomioiminen. Tavoitteenamme on, että jokainen asiakas saa juuri sellaista tukea, joka tukee häntä parhaiten työelämään palaamisessa. Uusi palvelumallimme mukautuu asiakkaan tilanteeseen: tarvittaessa tuki voi olla intensiivistä, mutta tarjoamme myös kevyempiä vaihtoehtoja silloin, kun ne ovat sopivampia.

Palvelumallia kehitettiin tiiviissä yhteistyössä palveluntuottajiemme ja asiakkaidemme kanssa. Kehitysvaiheessa haastattelimme asiakkaitamme saadaksemme paremman käsityksen heidän tarpeistaan ja toiveistaan. Myös kuntoutusasiantuntijamme olivat aktiivisesti mukana mallin muotoilussa.

Meillä on yhteistyökumppaneina kuusi huolellisesti valittua palveluntuottajaa, jotka ovat kouluttaneet uravalmentajiaan uuden mallin mukaisesti. Näin varmistamme, että asiakkaillamme on käytössään alan parhaat asiantuntijat. Palvelemme asiakasta hänen toiveidensa mukaisesti, joko kasvokkain tai hyödyntäen etätyövälineitä ja digitaalisia ratkaisuja. Asiakkaan tarpeet arvioimme aina kokonaisvaltaisesti, kuunnellen häntä ja huomioiden niin motivaation kuin hänen oman tuntemuksensa omasta pystyvyydestään. Haluamme löytää parhaat keinot tukea asiakkaidemme työelämässä jatkamista terveydelle sopivassa työssä.

Helmi Holmberg
Concept Owner
Ilmarinen

Mari Kyyhkynen
kuntoutuspalvelupäälikkö
Ilmarinen

Lue lisää

Lisää uusi kommentti

0/4000
Viesti on pakollinen
Nimi on pakollinen
Sähköpostiosoite on pakollinen

Lisää aiheesta

Blogit 12.12.2024

Miksi huolehtia omasta eläkkeestä - nostalgiamatka oman työeläkeotteen äärellä

Meidän kaikkien on syytä tarkkailla eläkekertymäämme, ettei eläkkeelle jäädessä tule ikävää yllätystä: tuleva eläke onkin ihan muuta kuin mitä mielikuvissasi odotit. Tartuin toimeen itsekin, ja se mitä luulin tylsäksi tehtäväksi, osoittautui sydäntä lämmittäväksi nostalgiamatkaksi omaan työhistoriaani.

Miksi huolehtia omasta eläkkeestä - nostalgiamatka oman työeläkeotteen äärellä
Lisää ajankohtaisia artikkeleita