Blogit

Tiedolla johtaminen tarkoittaa arvon yhteistuotantoa myös työkykyjohtamisessa

Digitalisaatiossa ja alustataloudessa tapahtui viime keväänä merkittävä loikka eteenpäin. Myös työkykyjohtamisessa ollaan siirtymässä kohti alustataloutta.

Korona-ajan kiistämättömät voittajat ovat globaalit digijätit. Esimerkiksi Amazon.com palkkaa lisää työntekijöitä ja laajentaa liiketoimintaansa kivijalkaliikkeiden kärsiessä. Vähittäiskaupan alalla on ennustettu, että Amazon.com laajenee lähiaikoina myös Pohjoismaihin ja Suomeen verkkokaupan suosion lisäännyttyä viruspandemian myötä. USA:ssa asiantuntijat puolestaan arvelevat Amazonin laajentavan kohti terveys- ja hyvinvointiliiketoimintaa etälääkäripalveluita kehittämällä.

Alustatalouden toimintamallit levittäytyvät eri aloille

Aika on pitkään ollut kypsä alustatalouden toimintamalleille, jotka ovat levittäytyneet viime vuosina tasaista tahtia toimialarajojen yli. Niitä edeltää kuitenkin pitkä digitalisaation polku, jonka ajatellaan alkaneen vuonna 2007 iPhonen ja siihen liittyvän sovelluskaupan julkistamisesta.

Sen jälkeen muun muassa pankki- ja rahoitusalalla siirryttiin henkilökohtaisesta asiakaspalvelusta kohti itsepalveluun perustuvaa internetavusteista asiointia ja investoitiin tietojärjestelmiin. Pankkisektorinkin tulevaisuus on alustataloudessa: esimerkiksi maksuliikenteen kohdalla Apple Payn ja Mobile Payn tyyppiset välittäjäorganisaatiot valtaavat alaa perinteisiltä toimijoilta.

Palvelut osaksi asiakkaan arkea

Alustoille luodaan digitaalisia palveluita, jotka yhdistyvät saumattomasti asiakkaan prosesseihin, järjestelmiin ja arkeen. Amazon.comin nopean ja vaivattoman ostotapahtuman mahdollistamiseksi myyjät ottavat usein käyttöön Amazonin logistiikan, maksujärjestelmät, myynnin tuen, analytiikan ja muita palveluita, joiden päälle myyjä voi perustaa koko liiketoimintansa. Samaan tapaan Uber-kuljettaja saa alustalta kaiken tarvitsemansa asiakkaita myöten.

Vastavuoroisesti myyjät ja asiakkaat luovuttavat liiketoiminnasta kertyneen datan alustan käyttöön palvelun parantamiseksi ja parhaassa tapauksessa koko alustaekosysteemin yhteisen kilpailuedun luomiseksi kilpailussa muita alustoja vastaan.

Valitettavasti kehityksen nopeassa nykyvaiheessa kaikkien alustojen ratkaisut eivät välttämättä kestä kriittistä tarkastelua datan siirron, säilyttämisen ja käytön eettisyyden suhteen. Dataa käytetään markkinaosuuden voittamiseksi omille tuotteille tai sitä voidaan käyttää alkuperäisestä tarkoituksesta poiketen.

Alustaratkaisut avuksi myös työkykyjohtamisessa

Myös työkykyriskien hallinnassa ollaan siirtymässä kohti alustataloutta. Kaikki alan keskeiset toimijat, muun muassa työterveyspalvelujen tuottajat ja tietojärjestelmätoimittajat, pyrkivät kerryttämään ja rikastamaan dataa. Tavoitteena on palvella yhä paremmin asiakkaita heidän liiketoimintaansa ja arkeensa yhteensopivilla ratkaisuilla. Tämän lisäksi sekä Suomessa että kansainvälisesti syntyy koko ajan uusia toimijoita, jotka tarjoavat esimerkiksi hyvinvointipalveluja ja henkilöstökyselyjä.

Pyrimme Ilmarisessa työkykyjohtamisen vastuullisten alustaratkaisujen edelläkävijäksi kehittämällä digitaalisia palveluja asiakkaillemme osana lakisääteistä työeläkevakuuttamista. Näissä palveluissa data luo arvoa työeläkejärjestelmän loppukäyttäjälle, eli kansalaiselle, palautuneena työkykynä. Asiakasyritykselle hyödyt näkyvät pienentyneinä työkyvyttömyyskustannuksina.

Visioissamme dataa kerrytetään Ilmarisen omien tietovarantojen lisäksi myös asiakasyrityksistä, palveluntuottajilta ja avoimista tietolähteistä henkilöiden tietosuojaa vaarantamatta. Asiakasyritysten järjestelmien kanssa yhteensopivat digitaaliset palvelut mahdollistavat vastavuoroisen datan siirron ja rikastamisen, jotta tietoa voidaan käyttää päivittäisessä työssä. Näin pitkittyneet työkykyongelmat voidaan nostaa esille yhä aikaisemmassa vaiheessa ja kohdistaa toimenpiteet yhä tarkemmin niitä eniten tarvitseville. Paremmasta työkyvystä hyötyvät niin työntekijät, työnantajat kuin koko yhteiskunta.

Anssi Smedlund
Johtava asiantuntuja, tietojohtaminen
@ASmedlund

Lue lisää

Kirjoitus on aiemmin julkaistu Kauppalehden Studiossa.

 

Lisää aiheesta

Blogit 11.3.2025

Työystävyys rakentuu pienistä teoista, joilla on suuri vaikutus

Välillä on hyvä hetki pysähtyä miettimään, miten arvokasta on, kun työpaikalta löytyy todellisia työystäviä. Työystävyyksillä tarkoitan positiivista vuorovaikutusta ja työyhteisön tukiverkostoja. Nämä suhteet eivät vain lisää viihtyvyyttä, vaan niillä on yllättävän suuri merkitys myös yrityksen menestykselle.

Työystävyys rakentuu pienistä teoista, joilla on suuri vaikutus

Blogit 4.3.2025

Työkyvyn johtaminen on osa sosiaalista vastuullisuutta – entä käytännössä?

Miten työkyvyn johtaminen ja sosiaalinen vastuu ovat yhteydessä toisiinsa? Joidenkin mielestä työkyvyn johtaminen on aina vastuullista, kun taas jotkut kokevat, että heidän organisaatiossaan työkykyä johdetaan yhdellä osastolla ja vastuullisuustyötä toisella. Monet pohtivat, mitä kummallakaan on tekemistä yrityksen liiketoiminnan kannalta.

Työkyvyn johtaminen on osa sosiaalista vastuullisuutta – entä käytännössä?

Blogit 25.2.2025

Ilmarinen on etujoukoissa uudistamassa kestävyysraportoinnin käytäntöjä

Alkuvuosi on myös Ilmarisessa raportoinnin vastuuhenkilöiden kiireisintä aikaa, ja tänä vuonna työtahtiamme tiivisti entisestään markkinaympäristössä puhaltavat uudet tuulet. Ilmarinen julkaisi ensimmäisten yritysten joukossa helmikuussa 2024 Euroopan Unionin tuoretta kestävyysraportointi- eli CSRD-direktiiviä vastaavan kestävyysselvityksen, johon valmistautuminen oli aloitettu jo useaa raportointisykliä aiemmin.

Ilmarinen on etujoukoissa uudistamassa kestävyysraportoinnin käytäntöjä
Lisää ajankohtaisia artikkeleita