Etätyö ulkomailla – tietoa työnantajalle

Etätyö ulkomailla kasvattaa suosiotaan jatkuvasti. Työnantajana sinulla on useita asioita muistettavana, jos työntekijäsi tekee etätöitä ulkomailla. Sinun tulee huolehtia työntekijäsi eläke- ja sosiaaliturvasta myös ulkomaan etätyön aikana.

Kun työntekijäsi lähtee etätöihin ulkomaille

Kun työntekijäsi haluaa lähteä etätöihin ulkomaille, teidän täytyy sopia siitä yhdessä. Etätyössä ulkomailla työntekijäsi ei kuulu automaattisesti Suomen sosiaaliturvaan. Tästä syystä ennen lähtöä on hyvä selvittää, mihin maahan työntekijäsi vakuutus- ja sosiaaliturva maksetaan ja minkä maan sosiaaliturvaan työntekijäsi kuuluu.

Tarkista, mihin maahan työntekijäsi on lähdössä ja lue sen mukaiset ohjeet alta.

EU-maat: Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia*, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro.

*Iso-Britanniaan lähtevien henkilöiden kohdalla jatketaan nykysäännöillä ikään kuin Iso-Britannia olisi vielä EU:n jäsen.

ETA-maat: Norja, Islanti ja Liechtenstein.

Sosiaaliturvasopimusmaat: Australia, Chile, Kanada, Kiina, Korea, Quebecin provinssi, USA, Israel, Intia ja Japani.

Tietoa etätyöstä eri maissa

Vakuutuspalkka etätyössä ulkomailla

Etätyötä ulkomailla tehtäessä tulee työntekijällesi määrittää vakuutuspalkka samoilla ehdoilla, kuin lähetetyillä työntekijöillä. Lue lisää vakuutuspalkasta ja sen määrittämisestä.