Työntekijän vakuutukset ja vakuuttaminen

Työnantajana huolehdit työntekijöittesi eläketurvasta ottamalla työntekijän eläkevakuutuksen eli TyEL-vakuutuksen. Huolehdi myös kesätyöntekijän ja kausityöntekijän vakuuttamisesta. Tältä sivulta löydät tietoa, miten työntekijän vakuuttaminen tapahtuu ja mitkä ovat työntekijän pakolliset vakuutukset.

Vakuuta työntekijäsi TyEL-vakuutuksella

Eläketurva on osa suomalaista sosiaaliturvaa. Siksi siitä huolehtiminen on sinulle työnantajana lakisääteistä eli pakollista. Vastuullasi on kaikkien niiden 17–67-vuotiaiden työntekijöittesi eläke- ja sosiaaliturva, joille maksat palkkaa vähintään tietyn summan kuukaudessa. Summa vaihtuu vuosittain. Vuonna 2025 se on 70,08 euroa kuukaudessa (68,57 euroa vuonna 2024). Lue lisää TyEL-ikärajoista ja maksujen määräytymisestä.

Eläkeasioissa olet työnantajana aina joko niin sanottu sopimustyönantaja tai tilapäinen työnantaja. Sopimustyönantajana otat työntekijöillesi TyEL-vakuutuksen, kun taas tilapäisenä työnantajana maksat pelkän TyEL-maksun. Tarkista täältä, oletko sopimustyönantaja vai tilapäinen työnantaja.

Milloin työntekijä pitää vakuuttaa?

Vakuuttamisvelvollisuus alkaa työntekijäsi 17-vuotissyntymäpäivää seuraavan kuukauden alusta ja päättyy sen kuukauden loppuun, jolloin työntekijäsi täyttää 68 vuotta. 

Eläketurva on vastuullasi myös, kun 

Eläketurva ei ole vastuullasi, kun 

  • työntekijäsi tekee sinulle töitä työvoimanvuokrausyrityksen tai jonkin muun yrityksen kautta 
  • työntekijäsi tekee sinulle töitä yrittäjänä 
  • työntekijäsi tekee sinulle töitä, mutta omistaa yrityksestäsi yli 30 prosenttia.

Näin järjestät työntekijäsi eläketurvan

Sopimustyönantajana sinun tulee järjestää työntekijäsi eläketurva heti, kun olet palkkaamassa hänet työsuhteeseen. Ilmoita hänelle maksamasi palkka tulorekisteriin viiden päivän kuluessa palkanmaksusta.

Kun lasket työntekijöittesi palkkoja, ota TyEL-vakuutus viimeistään palkkatietojen ilmoittamista edeltävänä päivänä, jotta tieto eläkejärjestelynumerosta ehtii päivittyä tulorekisteriin. Tulorekisteri-ilmoitusta varten tarvitset vakuutusnumeron, eli eläkejärjestysnumeron.

Tarvitset työntekijöillesi vain yhden TyEL-vakuutuksen. Jos palkkaat uuden työntekijän, liitä hänet vanhaan TyEL-vakuutukseesi.


Lue lisää TyEL-vakuutuksesta

Jos toimit tilapäisenä työnantajana, järjestä työntekijöittesi eläketurva Palkka.fi-palvelussa. Samalla selviät helposti palkkojen laskemisesta. Palvelut lähettävät automaattisesti palkkailmoitukset tulorekisteriin. Tutustu tarkemmin tilapäisen työnantajan palveluihin.

Näin järjestät työntekijäsi muut vakuutukset

Muun sosiaaliturvan järjestäminen tulee vastuullesi, kun maksat työntekijällesi palkkaa kalenterivuoden aikana yli 1 300 euroa. Ota silloin kolme vakuutusta:

  1. työtapaturma- ja ammattivakuutus 
  2. työttömyysvakuutus 
  3. ryhmähenkivakuutus. 

Jos maksat palkkoja yli verottajan määrittelemän alarajan verran, maksa myös työntekijäsi sosiaaliturvamaksu eli sairausvakuutusmaksu. Tutustu tarkemmin työntekijän sosiaaliturvaan ja maksuihin.