Näin otat puheeksi hankalia asioita

Jos työntekijäsi ei enää suoriudu tavallisista työtehtävistään tai huolestut muuten hänen käytöksestään, on syytä jutella asiasta hänen kanssaan. Joskus hankalia asioita on kuitenkin vaikea ottaa puheeksi. Saat meiltä vinkkejä näihin tilanteisiin.

"Mutta eihän se minulle kuulu" – vai kuuluuko?

Kun työntekijäsi huolet – olivat ne sitten lähtöisin työelämästä tai yksityiselämästä – alkavat vaikuttaa hänen työsuoritukseensa, sinun pitääkin huolestua asiasta.

Ennen varsinaisia ongelmia saatat jo nähdä pieniä merkkejä siitä, että jotain on meneillään. Niin sanottuja hiljaisia signaaleja voivat olla

  • keskittymisvaikeudet ja huolimattomuus
  • muistiongelmat 
  • pitkittyvät työpäivät ja toistuvat ylityöt 
  • jatkuva myöhästely   
  • vastuiden ja aikataulujen laiminlyönti
  • ulkoinen epäsiisteys 
  • työmotivaation heikentyminen.

Kun huomaat työntekijäsi käytöksessä pieniäkin muutoksia, kannattaa ne ottaa puheeksi. Näin varmistat, etteivät ongelmat paisu.

Miten keskustelet hankalista asioista?

Saat meiltä vinkkejä puheeksi ottamiseen

  • Miten valmistaudut keskusteluun?
  • Miten ohjaat keskustelua?
  • Miten toimit keskustelun aikana?
  • Miten toimitte keskustelun jälkeen?

Apua varhaisen tuen keskusteluun