EPSI Rating: Ilmarisella on työeläkealan tyytyväisimmät asiakkaat
Ilmarisen asiakkaat ovat työeläkealan tyytyväisimmät, selviää EPSI Ratingin tuoreesta tutkimuksesta.
EPSI Ratingin tutkimuksessa mitattiin ensimmäistä kertaa työeläkealan asiakastyytyväisyyttä. Tutkimuksen mukaan Ilmarisen yritysasiakkaat ovat alan tyytyväisimmät. Ilmarisen asiakastyytyväisyyden indeksiluku oli alan kärjessä: 71,2 pistettä asteikolla 0–100.
Tutkimukseen vastanneet yritysasiakkaat kuvaavat Ilmarista luotettavana ja helposti lähestyttävänä kumppanina, joka hoitaa tehtävänsä huolellisesti ja viestii selkeästi.
– Olen tosi iloinen erinomaisista tuloksista! Olemme tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä asiakkaidemme kanssa, ja tulokset puhuvat puolestaan, Ilmarisen asiakkuusjohtaja Esa Jäntti sanoo.
Luotettava ja helposti lähestyttävä kumppani
Tutkimus koostuu viidestä osa-alueesta, jotka rakentavat asiakastyytyväisyyttä ja asiakasuskollisuutta. Osa-alueet ovat imago, odotukset, tuotelaatu, palvelulaatu ja vastine rahalle.
Ilmarinen saa alan parhaat arvosanat kaikista osa-alueista sekä myös asiakastyytyväisyydestä ja -uskollisuudesta. Selvästi vahvimmat arviot asiakkaat antavat Ilmarisen imagosta (76,1), tuotteiden laadusta (76,1) ja asiakasuskollisuudesta (73,9).
– Asiakastyytyväisyys on tekoja, ja me haluamme tuottaa asiakkaillemme hyötyä joka kohtaamisella. Tulokset ovat jo nyt hienoja ja uskomme, että paljon on vielä saavutettavaa, Jäntti sanoo.
Pitkäjänteistä yhteistyötä ja luottamuksen rakentamista
Ilmarinen on tutkimuksen mukaan alan suunnannäyttäjä ja pitkäjänteisen asiakastyön vahvistaja.
– Ilmarinen on erinomainen esimerkki siitä, miten pitkäjänteinen asiakasyhteistyö ja luottamuksen rakentaminen näkyvät koko toimialan kärkitasolla. Ilmarisen vahvuus ei ole vain palvelun sujuvuudessa, vaan tavassa, jolla se pysyy lähellä asiakkaitaan ja varmistaa, että yhteydenpito on johdonmukaista ja tavoitteellista, sanoo EPSI Rating Finlandin maajohtaja Heidi Laitinen.
Mikä EPSI Rating?
- EPSI Rating on riippumaton ja voittoa tavoittelematon akateeminen organisaatio, jonka analyysimalli perustuu yli kolmen vuosikymmenen tutkimustyöhön.
- Työeläkealan asiakastyytyväisyystutkimus tehtiin syys-lokakuussa 2025. Tutkimukseen vastasi kaikkiaan 800 henkilöä, ja Ilmarista arvioi tarkemmin noin 200 vastaajaa.
- EPSI-malli perustuu viiteen osa-alueeseen, jotka vaikuttavat asiakastyytyväisyyteen ja asiakasuskollisuuteen. Jokainen osa-alue muodostaa indeksin, jota mitataan vähintään kahdella kysymyksellä.
- Asiakkaat arvioivat kokemuksiaan asteikolla 1–10 sen mukaan, kuinka paljon he ovat samaa mieltä väittämien kanssa. Vastaukset muunnetaan analysointia varten asteikolle 0–100. Indeksin ollessa alle 60 asiakkaat ovat tyytymättömiä. Indeksin ollessa 60–75 asiakkaat ovat tyytyväisiä ja 75–100 asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä.
- Työeläkealan asiakastyytyväisyyttä tutkittiin nyt EPSI Rating -tutkimuksessa nyt ensimmäistä kertaa.
Lue lisää:
Miten tyytyväisiä suomalaiset yritykset ovat työeläkevakuutusyhtiöihin? (mynewsdesk.com)
Ajankohtaista
Eläkkeensaaja, lue kooste tärkeimmistä vuodenvaihteen asioista
Näet tulevan vuoden eläkkeesi määrän, maksupäivät ja tiedon veronpidätyksen määrästä verkkosivujemme OmaEläke-palvelusta joulukuun alussa. Lähestymme eläkkeensaajiamme loppuvuodesta tekstiviestillä ja sähköpostilla, joissa muistutamme katsomaan tiedot verkossa.
Työeläkemaksut vuodelle 2026 on vahvistettu
Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut vuoden 2026 työeläkevakuutusmaksut. Työnantajan eläkevakuutuksen (TyEL) keskimääräinen perittävä maksu on 24,4 prosenttia palkkasummasta vuonna 2026.
Eläke- ja kuntoutusasioiden asiakaspalvelu suljetaan torstaina 20.11. kello 12
Ilmarisen eläke- ja kuntoutusasioiden asiakaspalvelu suljetaan torstaina 20.11. jo kello 12.