![](/media_global/kuvapankki/ajankohtaista/2021/paakuvat/palaveri_06_980x300.jpg?mode=crop&width=496&height=124)
Työnantaja, näet nyt asiakashyvityksen määrän verkkopalvelustamme
Olemme laskeneet lopulliset, TyEL-maksua pienentävät asiakashyvitykset, jotka näkyvät 5.3. alkaen verkkopalvelussamme. Edelleen parantunut kustannustehokkuutemme näkyy suoraan pienempinä työeläkemaksuina työnantaja-asiakkaillemme.
Pääsääntöisesti maksua alentavat asiakashyvitykset huomioidaan tulevilla TyEL-laskuilla maaliskuusta alkaen. Jos sinulla on erääntyneitä, maksamattomia laskuja, hyvitykset huomioidaan ensin niihin.
Verkkopalvelustamme kohdasta Tiliote näet hyvityksen määrän sekä sen, miten hyvitykset on kohdistettu. Tämän pääset katsomaan verkosta 9.3. alkaen.
Mahdollisia vakuutusmaksupalautuksia varten tarvitsemme tilinumeron. Ilmoitathan sen meille samalla mahdollisia palautuksia varten.
Tänä vuonna palautettavat asiakashyvitykset lasketaan uuden mallin mukaisesti. Asiakashyvitykset perustuvat ainoastaan työeläkeyhtiön vakavaraisuuteen. Ilmarisen vahva vakavaraisuus on seurausta pitkäjänteisestä sijoitustoiminnasta ja hyvistä sijoitustuotoista.
Lue lisää asiakashyvityksistä
Käytämme verkkopalvelussamme Suomi.fi-tunnistusta.
Lue lisää Suomi.fi-valtuuksista
Hoitokustannuksen hinnoittelu muuttui vuoden 2023 alussa
Vuoden 2023 alusta alkaen työeläkemaksun hoitokustannus on määräytynyt työeläkeyhtiökohtaisesti. Hoitokustannus on se osa maksua, jolla katetaan eläkeyhtiön toiminnasta, eli vakuutusten ja eläkkeiden hoitamisesta aiheutuneet kustannukset.
Ilmarisen kustannustehokkuus parani edelleen vuonna 2023, kun vakuutusmaksutulo kasvoi 4 prosenttia ja hoitokulut laskivat 5 prosenttia. Asiakkaamme hyötyvät suoraan tehokkuutemme parantumisesta: laskimme Ilmarisen työeläkevakuutusmaksun hoitokustannusosaa 20 prosentilla vuoden 2024 alusta.
Erinomaisen vakavaraisuuden ansiosta Ilmarinen palauttaa tänä vuonna asiakkailleen asiakashyvityksinä 123,5 miljoonaa euroa.
Hoitokustannus määräytyy yhtiökohtaisesti ja on aina ajantasainen. Jokainen eläkeyhtiö perii hoitokustannusta vain tarvittavan määrän, eikä systemaattista ylijäämää synny. Näin vakuutusmaksuun ei tule jälkikäteen yllätyksiä, eikä vuositason tarkastuksia enää tarvita.
Ilmarisen hoitokustannus alenee 20 % vuonna 2024
Asiakashyvitykset milj. euroa ja suhteessa palkkasummaan
![](/media_global/uutishuoneen-liitteet-ja-lohkot/2024/asiakashyvitykset-milj.-euroa-suhteessa-palkkasummaan.jpg)
Vuonna 2020 työeläkeyhtiöt pidättäytyivät asiakasyrityksille maksettavista asiakashyvityksistä työnantajan maksun alennuksen ajalta. Vuodelta 2020 kertynyt asiakashyvitys oli näin ollen vain kolmasosa normaalivuonna kertyvästä asiakashyvityksestä.
Lue lisää
Ilmarisen tilinpäätös 2023: Sijoitustuotto oli 5,8 % ja kustannustehokkuus parani edelleen
Otamme käyttöön Suomi.fi-tunnistuksen verkkopalvelussamme myös työnantajille
Ajankohtaista
![Ilmarisen toimitilarakennus ulkoa, kuvituskuva.](/media_global/kuvapankki/uutishuone/uutishuoneen-etusivukuvat/tuomas_uusheimo_keksi_ilmarinen_porkkalankatu_020_840x400px.jpg?mode=crop&width=360&height=171)
TYEL-vakuutusmaksukorko laskee 3,75 prosenttiin 1.7.2024 alkaen
TyEL-vakuutusmaksukorko tulee olemaan 3,75 prosenttia 1.7.–31.12.2024 välisen jakson. Alkuvuoden, 1.1.–31.6. välisen ajan korko on 4,1 prosenttia.
![](/media_global/kuvapankki/uutishuone/2023/kuvakisa_sami_keskinen_hero.jpg?mode=crop&width=360&height=171)
Katso asiakaspalvelumme kesän aukioloajat
Ilmarisen asiakaspalvelu palvelee myös kesällä. Tarkista tästä kesän palveluajat.
![](/media_global/kuvapankki/2_hero-kuvat/2024_hero_nauran_2.jpg?mode=crop&width=360&height=171)
Työeläkevakuutuksen ostaminen on nyt helppoa ja nopeaa
Verkkosivuiltamme voi nyt ostaa työeläkevakuutuksen entistä helpommin. Panostimme erityisesti saavutettavuuteen, käytettävyyteen ja selkeyteen, jotta vakuutushakemuksen täyttäminen olisi mahdollisimman sujuvaa.