
Työnantaja, luvassa erinomaiset asiakashyvitykset – näet määrän työnantajan palvelusta
Olemme laskeneet lopulliset, TyEL-maksua pienentävät asiakashyvitykset, jotka näkyvät 3.3. alkaen työnantajan palvelusta. Ennätystasolle noussut tehokkuutemme näkyy suoraan pienempinä työeläkemaksuina työnantaja-asiakkaillemme.
Pääsääntöisesti maksunalennukset huomioidaan tulevilla TyEL-laskuilla maaliskuusta alkaen. Jos sinulla on erääntyneitä, maksamattomia laskuja, hyvitykset huomioidaan ensin niihin.
Maaliskuusta alkaen näet verkossa myös, mihin hyvitykset on kohdistettu. Kohdistukset ja hyvityksen määrän näet avaamalla tiliotteen työnantajan palvelussa.
Mahdollisia vakuutusmaksupalautuksia varten tarvitsemme tilinumeron. Ilmoita samalla tilinumero mahdollisia vakuutusmaksun palautuksia varten.
Hoitokustannuksen hinnoittelu muuttui vuoden alussa
Nyt maksettavat asiakashyvitykset perustuvat vielä vanhaan malliin, sillä ne koskevat vuoden 2022 vakuutusmaksuja. Nyt saamasi asiakashyvitys perustuu siis viimevuotisen toimintamme tehokkuuteen ja vakavaraisuuteemme.
Vuoden 2023 alusta alkaen työeläkemaksun hoitokustannus on määräytynyt yhtiökohtaisesti. Hoitokustannus on se osa maksua, jolla katetaan eläkeyhtiön toiminnasta, eli vakuutusten ja eläkkeiden hoitamisesta aiheutuneet kustannukset. Ilmarisen ennätystasolle nousseen kustannustehokkuuden ansiosta työnantaja-asiakkaittemme työeläkemaksut ovat hoitokustannuksen osalta edullisemmat. Muutoksen myötä suurtyönantajan alennus poistuu ja huomioidaan suoraan hoitokustannuksessa.
Erinomaisen hoitokustannustuloksen ja vakavaraisuuden perusteella Ilmarinen palauttaa tänä vuonna asiakkailleen asiakashyvityksinä 175 miljoonaa euroa.
Hoitokustannus määräytyy nykyisin yhtiökohtaisesti ja on aina ajantasainen. Näin vakuutusmaksuun ei tule jälkikäteen yllätyksiä, eikä vuositason tarkastuksia enää tarvita.
Muutoksen myötä työeläkevakuutusmaksun hoitokustannusosa pienenee ja hoitokustannustulos alenee.
Asiakashyvitykset milj. euroa ja suhteessa palkkasummaan
Vuonna 2020 työeläkeyhtiöt pidättäytyivät asiakasyrityksille maksettavista asiakashyvityksistä työnantajan maksun alennuksen ajalta. Vuodelta 2020 kertynyt asiakashyvitys oli näin ollen vain kolmasosa normaalivuonna kertyvästä asiakashyvityksestä.
Muutoksia asiakashyvityksiin vuonna 2024
Ensi vuonna palautettavat asiakashyvitykset tullaan laskemaan uuden mallin mukaisesti. Jatkossa asiakashyvitykset perustuvat ainoastaan työeläkeyhtiön vakavaraisuuteen. Ilmarisen vahva vakavaraisuus on seurausta pitkäjänteisestä sijoitustoiminnasta ja hyvistä sijoitustuotoista.
Lue lisää
Ajankohtaista

Ilmarisen kustannustehokkuus takaa asiakkaillemme edelleen edullisia TyEL-maksuja
Vuonna 2026 Ilmarisen asiakkaiden hoitokustannus on yhä korkeintaan 0,18 % palkkasummasta. Olemme tehostaneet toimintaamme vuosi vuodelta, minkä ansiosta TyEL-maksu on Ilmarisen asiakkaille edelleen edullinen hoitokustannuksen osalta. Hoitokustannus on osa TyEL-vakuutusmaksua.

Ilmarisen suhdanneindeksi: kaksivuotinen laskukierre jatkuu – elpyminen vaatii lisäpotkua
Työntekijämäärä väheni heinäkuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä -2,3 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen. Suhdanneindeksi on nyt laskenut jo kahden vuoden ajan, eikä elpymisen merkit vieläkään ole riittäviä, vaikka teollisuudessa nähtiinkin pientä kasvua.

Ilmarisen sijoituksille 2,1 prosentin tuotto – vakavaraisuus on vahva ja kustannustehokkuus hyvällä tasolla
Ilmarisen sijoitukset tuottivat tammi-kesäkuussa 2,1 prosenttia eli 1,3 miljardia euroa. Sijoitusvarat kasvoivat 64,0 miljardiin euroon ja vakavaraisuuspääoma 14,0 miljardiin euroon. Kustannustehokkuus näkyy asiakkaille edullisempina vakuutusmaksuina.