Yleisimpiä kysymyksiä tulorekisteristä
Tältä sivulta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin tulorekisteristä, sekä palkkojen ilmoittamisesta tulorekisteriin.
Tulorekisteri on kansallinen sähköinen tietokanta, joka otettiin käyttöön 1.1.2019. Tulorekisteriin ilmoitetaan kaikki palkkatiedot henkilötasolla. Lisäksi työnantaja tekee työnantajakohtaisen erillisilmoituksen joka kuukausi. Erillisilmoituksella ilmoitetaan palkattomat kuukaudet ja sosiaalimaksut. Työnantajat tai heidän valtuuttamansa henkilöt, jotka vastaavat palkanlaskennasta, ilmoittavat tiedot palkkatuloista tulorekisteriin viiden arkipäivän kuluessa palkanmaksusta. Myös eläke- ja muut etuustiedot näkyvät vuonna 2021 tulorekisteristä.
Kaikki maksetut palkat ja luontoisedut ilmoitetaan tulorekisteriin. Tämä koskee kaikkia työnantajia: yrityksiä, yhdistyksiä, säätiöitä, kotitalouksia, asunto-osakeyhtiöitä ja muita toimijoita, joilla on velvollisuus ilmoittaa palkkatietoja tiedon hyödyntäjille, kuten työeläkeyhtiölle, verohallinnolle, Kelalle tai työllisyysrahastolle.
Palkanmaksaja voi valtuuttaa myös tilitoimiston tai muun palveluntuottajan tekemään ilmoitukset. Valtuutus tehdään Suomi.fi-sivulla.
Tulorekisterin sähköiseen asiointiin kirjaudutaan ja tunnistaudutaan osoitteessa tulorekisteri.fi. Vaihtoehtoisia kirjautumistapoja ovat:
- henkilökohtainen pankkitunnistus,
- mobiilitunnistus
- organisaatiokortilla tunnistautuminen
- sähköisellä henkilökortilla tunnistautuminen
Jos käytät palkkajärjestelmää, joka lähettää palkat suoraan tulorekisteriin rajapinnan kautta, tarvitset varmenteen.
Huomaathan, että tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ei voi kirjautua Ilmarisen verkkopalvelutunnuksilla.
Tulorekisteri.fi-sivuilla saat valtuuksiin liittyen henkilökohtaista neuvontaa chat-palvelussa.
Palkkatiedot voi toimittaa tulorekisteriin
- sähköisessä asiointipalvelussa osoitteessa tulorekisteri.fi
- suoraan palkanlaskentajärjestelmästä teknisen rajapinnan avulla.
Hoida tarvittaessa palveluun liittyvät valtuutukset kuntoon. Harkitse myös muita vaihtoehtoja palkanmaksulle ja palkkatietojen ilmoittamiselle:
- Palkka.fi-palvelussa voit maksaa palkat sivukuluineen. Maksuton palvelu lähettää palkkatiedot tulorekisteriin, eikä erillistä tulorekisteri-ilmoitusta tarvitse enää tehdä. Voit valita Palkka.fi-palvelussa työeläkeyhtiön laskuttajaksi, jolloin työeläkeyhtiö lähettää vakuutuslaskun.
- Oima (entinen SuoraTyö.fi)- palvelu lähettää palkkatiedot tulorekisteriin ja huolehtii kaikista työnantajavelvoitteista. Palvelu veloittaa pienen käsittelymaksun.
Voit katsella tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Tulorekisterissä voit ilmoittaa palkkatietoja ja korjata niitä. Voit myös tilata raportteja annetuista tiedoista.
Työnantajan palvelussamme näet palkkailmoituksista muodostuneet vakuutusmaksut sekä työntekijäkohtaisen erittelyn palkoista.
Työnantajan pitää antaa tulorekisteriin palkanmaksukuukaudelta vähintään kaksi ilmoitusta: työntekijäkohtainen palkkatietoilmoitus sekä maksajakohtainen työnantajan erillisilmoitus. Verohallinnon työnantajarekisteriin merkityn säännöllisen työnantajan tulee antaa työnantajan erillisilmoitus tulorekisteriin kuukausittain. Satunnainen työnantaja tekee työnantajan erillisilmoituksen vain niiltä kuukausilta, joilta se maksaa palkkaa tai kustannusten korvauksia.
Ilmoita tulorekisteriin joka kuukausi:
- Ansaintakauden aikana maksettujen työnantajan sairausvakuutusmaksujen yhteismäärä ja siitä mahdollisesti tehtävät vähennykset
- Tieto siitä, ettei palkkoja ole maksettu ilmoituskuukauden aikana. Tee tämä ilmoitus, jos kuulut Verohallinnon työnantajarekisteriin, etkä ole maksanut palkkoja kyseisen kuukauden aikana.
-
Muut usein kysytyt kysymykset
Olemme koonneet työnantajien usein kysytyt kysymykset ja niiden vastaukset yhteen paikkaan.
Katso usein kysytyt kysymykset