Kerro mielipiteesi tulorekisteristä vastaamalla verottajan kyselyyn
Verottaja on avannut asiakastyytyväisyyskyselyn kaikille tulorekisteriin tietoa tuottaville. Vastauksia toivotaan niin tilitoimistoilta, yritysten edustajilta kuin kotitaloustyönantajilta – toisin sanoen kaikilta, jotka ilmoittavat järjestelmään palkkoja tai muita tietoja.
Jos olet ilmoittanut tietoja tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, kerro, mitä mieltä olet; mikä toimii ja mitä vielä tulisi parantaa.
Vastausten perusteella verottaja pystyy edelleen kehittämään ylläpitämäänsä tulorekisteriä teknisesti paremmin käyttäjiä palvelevaksi. Tulokset hyödyttävät siis jokaista tulorekisteriä käyttävää.
Aikaa vastata on 16.6.2019 saakka. Kerro siis mielipiteesi palvelusta jo nyt. Vastaaminen vie vain 5 minuuttia ja tapahtuu anonyymisti.
Vastaa kyselyyn (vastausaika päättynyt)
Tulorekisterin käyttäjä, muistithan seuraavat
Tee ilmoitus tulorekisteriin viimeistään viiden päivän kuluttua palkanmaksusta
Palkkatietoilmoitus tehdään erikseen jokaisesta työntekijästä jokaisena palkanmaksupäivänä. Palkkatietoilmoitus eli ansioilmoitus täytyy tehdä aina viisi päivää palkanmaksupäivän jälkeen. Kaikki maksetut palkkatiedot pitää ilmoittaa tulorekisteriin palkansaajan iästä tai palkan suuruudesta riippumatta. Myös yrittäjälle maksettu palkka pitää ilmoittaa. Kannattaa muistaa, että palkkoja voi ilmoittaa myös ennen palkanmaksua. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan 45 päivää ennen palkkojen maksamista.
Ilmarisen asiakkaana tilapäinen työnantaja voi laskea palkat ja ilmoittaa ne tulorekisteriin PikaPalkka*-palvelussa.
Lue lisää eri mahdollisuuksista tilapäisesti palkkaamisesta
Näin korjaat virheellisen tulorekisteri-ilmoituksen
Palkan maksajalla on velvollisuus korjata tiedossaan olevat virheet viipymättä tulorekisteriin. Ilmarinen ei voi korjata tai muokata työnantajan tekemää palkkailmoitusta, koska myös muut tiedon hyödyntävät tarvitsevat korjatun tiedon.
Lue lisää yleisimmistä virhetilanteista
Onko tulorekisteri jo hallussa?
Olet tervetullut kuuntelemaan ja esittämään kysymyksiä tulorekisteri-webinariin 27.5.2019 klo 14. Työeläke- ja tapaturmavakuutuksia käsittelevä webinaari on avoin kaikille tulorekisterin kanssa työskenteleville.
Ajankohtaista
YEL vuonna 2025 – mikä muuttuu?
YEL-vakuutus on sinulle yrittäjänä vakuutuksistasi tärkein. Se on nimittäin eläke- ja sosiaaliturvasi perusta. Lue alta, mitä kaikkea sinun on hyvä tietää YEL-vakuutuksestasi, kun vuosi vaihtuu.
Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärän lasku hidastui
Työntekijämäärä laski lokakuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä -2,5 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Seuratuista toimialoista eniten laskivat henkilöstövuokraus, rakentaminen sekä majoitus- ja ravitsemusala.
Työeläkemaksut vuodelle 2025 on vahvistettu
Sosiaali- ja terveysministeriö on vahvistanut vuoden 2025 työeläkevakuutusmaksut. Työnantajan eläkevakuutuksen (TyEL) keskimääräinen perittävä maksu on 24,85 prosenttia palkkasummasta vuonna 2025.