Elektronisk FöPL-faktura

Elektroniska fakturor kommer fram snabbt och är dessutom bättre för miljön. Du kan få fakturorna behändigt direkt till företagets system för fakturahantering eller till din egen nätbank. En elektronisk faktura är också lätt att arkivera.

Ta i bruk en nätfaktura eller e-faktura

När du vill byta ut en faktura i pappersform till en elektronisk faktura, kan du välja antingen en nätfaktura eller e-faktura som faktureringssätt. Vi sänder nätfakturor till företagets faktureringshanteringssystem och e-fakturor till din personliga nätbank.

Nätfaktura

För att börja använda nätfakturor behöver du ett avtal med en nätfakturaoperatör. Operatörer är banker och företag som specialiserat sig på nätfakturor.

Gör så här om du i fortsättningen vill få nätfakturor från oss:

  1. Ingå ett avtal om mottagning av nätfakturor med en valfri nätfakturaoperatör.
  2. Skaffa ett nätfakturaprogram vid behov.
  3. Välj ikonen Skicka ett meddelande i webbtjänst för företagare och informera oss säkerhetssäkert om följande:
    • försäkringsnummer
    • nätfakturaadress
    • operatör
    • EDI-kod

Logga in på webbtjänsten med dina personliga nätbankskoder.

 

Nätfakturaoperatörerna ger dig mer information om nätfakturor. Vi levererar nätfakturor i enlighet med kraven i EU: s nätfaktureringsstandard som Finvoice 3.0-format.

E-faktura

Du får e-fakturan till din personliga nätbank.

Gå till e-fakturor i din nätbank och beställ Ilmarinens FöPL-faktura som e-faktura. Välj "FöPL AVGIFT" som faktureringsgrund i e-fakturabeställningen. Ange också ditt FöPL-försäkringsnummer vid beställningen. Uppgifterna på e-fakturan motsvarar uppgifterna på pappersfakturan.

När du övergår till e-faktura är den följande fakturan som du får från oss sannolikt en e-faktura.

I nätbanken i de flesta banker kan du välja som betalningssätt

  • direktdebitering från kontot, varvid betalningen debiteras automatiskt från kontot på förfallodagen
  • eller separat godkännande, varvid betalningen inte debiteras kontot förrän du godkänt den.

Beroende på bank sparas fakturorna i nätbankens arkiv i ca ett år. Från de flesta banker kan du beställa ett meddelande om inkomna e-fakturor till din e-post eller som sms till din mobil (avgiftsbelagd banktjänst).

Är du en arbetsgivare?

Du kan även få ArPL-försäkringsfakturor elektroniskt.

Läs mer om hur du byter till en elektronisk ArPL-faktura >