Elektronisk FöPL-faktura

Elektroniska fakturor kommer fram snabbt och är dessutom bättre för miljön. Du kan få fakturorna behändigt direkt till företagets system för fakturahantering eller till din egen nätbank. En elektronisk faktura är också lätt att arkivera.

Ta i bruk en nätfaktura eller e-faktura

När du vill byta ut en faktura i pappersform till en elektronisk faktura, kan du välja antingen en nätfaktura eller e-faktura som faktureringssätt. Vi sänder nätfakturor till företagets faktureringshanteringssystem och e-fakturor till din personliga nätbank.

Välj nedan vad du vill läsa mer om.

  1. För att börja använda nätfakturor behöver du ett avtal med en nätfakturaoperatör. Operatörer är banker och företag som specialiserat sig på nätfakturor.

    Gör så här om du i fortsättningen vill få nätfakturor från oss:

    1. Ingå ett avtal om mottagning av nätfakturor med en valfri nätfakturaoperatör.
    2. Skaffa ett nätfakturaprogram vid behov.
    3. Börja ta emot nätfakturor från oss.

     

    Nätfakturaoperatörerna ger dig mer information om nätfakturor. Vi levererar nätfakturor i enlighet med kraven i EU: s nätfaktureringsstandard som Finvoice 3.0-format.

  2. Du får e-fakturan till din personliga nätbank.

    Gå till e-fakturor i din nätbank och beställ Ilmarinens FöPL-faktura som e-faktura. Välj "FöPL AVGIFT" som faktureringsgrund i e-fakturabeställningen. Ange också ditt FöPL-försäkringsnummer vid beställningen. Uppgifterna på e-fakturan motsvarar uppgifterna på pappersfakturan.

    När du övergår till e-faktura är den följande fakturan som du får från oss sannolikt en e-faktura.

    I nätbanken i de flesta banker kan du välja som betalningssätt

    • direktdebitering från kontot, varvid betalningen debiteras automatiskt från kontot på förfallodagen
    • eller separat godkännande, varvid betalningen inte debiteras kontot förrän du godkänt den.

    Beroende på bank sparas fakturorna i nätbankens arkiv i ca ett år. Från de flesta banker kan du beställa ett meddelande om inkomna e-fakturor till din e-post eller som sms till din mobil (avgiftsbelagd banktjänst).

Kommer år 2024: FöPL-nätfakturor skickas automatiskt till ditt företag

Från och med våren 2024 kommer du att få automatiska FöPL-nätfakturor i stället för pappersfakturor i de fall din faktura betalas av ett företag och din nätfakturaadress finns i Utvecklingscentralen för Informationssamhälle rf (TIEKE):s förteckning över nätfakturaadresser. Uppgifterna i förteckningen upprätthålls av de finländska operatörer och banker som förmedlar nätfakturor.

Vi kommer att gå över från pappersfakturor till nätfakturor gradvis från och med slutet av våren. Ändringen sker automatiskt och du underrättas om den på förhand via SMS eller e-post. I webbtjänsten för företagare kan du kontrollera att ditt telefonnummer och övriga kontaktuppgifter stämmer. 

Läs mer nedan om hur ändringen påverkar dig och vilka åtgärder som krävs.

  1. Om du har valt att få dina fakturor på papper kommer pappersfaktureringen att fortsätta som tidigare för din del. Elektronisk fakturering skulle dock kunna göra din fakturahantering enklare – kanske vore det värt att överväga

    • Om du betalar dina FöPL-fakturor med ett privat bankkonto, kan du beställa e-faktura från banken.
    • Du kan även när som helst ändra så att ditt företag anges som betalare för FöPL-fakturorna och att de skickas som nätfakturor. När du byter betalare kan du ange detta i webbtjänsten för företagare under Mina FöPL-kontaktuppgifter.

  2. Fakturorna kommer att fortsätta att skickas som nätfakturor.
    Kom dock ihåg att meddela oss om eventuella ändringar – om din nätfakturaadress ändras eller om din operatör ändras till bank eller banken till operatör.

    Uppgifter om sådana ändringar kommer inte till oss automatiskt. Informera oss genom att skicka ett meddelande i webbtjänsten för företagare.

  3. Fakturorna kommer att fortsätta att skickas som e-fakturor.

  4. Fakturorna kommer att fortsätta att skickas på papper. Skulle du vara intresserad av att ta i bruk nätfakturering i ditt företag? Du kan exempelvis kontakta din nätfakturaoperatör, bank eller bokföringsbyrå om du vill veta mer.

  5. Du kan gå till verkkolaskuosoite.fi för att kontrollera om ditt företag har en nätfakturaadress samt vilken operatör eller bank dina nätfakturor förmedlas av. Det räcker att ange företagets FO-nummer eller namn.

    Om företaget har en nätfakturaadress kan du kontakta operatören eller banken för mer information, till exempel om du vill veta huruvida nätfakturaadressen är giltig.

  6. Ditt företag kommer att få FöPL-fakturorna som nätfakturor i fortsättningen. Vi genomför ändringen gradvis för våra kunder från och med våren. Ändringen sker automatiskt och du underrättas om den på förhand via SMS eller e-post. I webbtjänsten för företagare kan du kontrollera att ditt telefonnummer och övriga kontaktuppgifter stämmer.

    Meddela oss om du vill fortsätta att få dina FöPL-fakturor på papper. Du kan ange detta i ett meddelande via webbtjänsten.

    • Logga in på webbtjänsten för företagare med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat. Tryck på Sänd meddelande och välj Faktureringsärenden/ betalningsärenden. Skriv ett fritt formulerat meddelande och skicka det till oss.
  7. Du kommer att få FöPL-fakturorna automatiskt som nätfakturor om

    • ditt företag har två nätfakturaadresser, varav en har en operatör och den andra har en bank som nätfakturaförmedlare – du får då nätfakturan via operatören.
    • ditt företag har två nätfakturaadresser – en med specifikation och en utan specifikation. Du får nätfakturan till den adress som inte har en specifikation.

    Du kommer inte att få nätfakturor automatiskt om ditt företag har två likadana nätfakturaadresser i TIEKE med två olika operatörer. Du kan dock meddela oss vilken av dessa operatörer du vill använda för dina FöPL-fakturor, så börjar vi skicka FöPL-nätfakturor automatiskt i enlighet med ditt önskemål. Du behöver inte meddela oss om operatör A ändras till operatör B.

    Meddela oss om du vill ta emot pappersfakturor även i fortsättningen.

    • Ange ditt önskemål i ett skyddat meddelande i webbtjänsten. Logga in på webbtjänsten för företagare med dina nätbankskoder eller mobilcertifikat. Tryck på Sänd meddelande och välj Faktureringsärenden/betalningsärenden. Skriv ett fritt formulerat meddelande och skicka det till oss.

     

Är du en arbetsgivare?

Du kan även få ArPL-försäkringsfakturor elektroniskt.

Läs mer om hur du byter till en elektronisk ArPL-faktura >