Så kommunicerar vi med våra kunder
Försök till nätfiske har blivit vanligare, och det uppkommer ständigt nya sätt att lura webbtjänstanvändare. Med nätfiske menas ohederliga aktörers försök att få tag på sådana uppgifter som exempelvis personuppgifter, nätbankskoder eller inloggningsuppgifter. Nätfiske är ett allmänt begrepp för olika typer av nätbedrägerier.
Var kommunicerar Ilmarinen med sina kunder?
I vår kommunikation använder vi i första hand vår egen webbplats, ilmarinen.fi. Vi finns även på sociala medier, på Facebook, X (Twitter), LinkedIn, YouTube och Instagram.
Vi kontaktar våra kunder via brev, SMS, e-post, telefon och vår webbtjänst (inloggade kunder).
När vi ringer våra kunder i pensions- eller försäkringsärenden ber vi dem att identifiera sig med hjälp av stark elektronisk identifiering. Om du tvivlar på att samtalet är äkta, lägg på och ring oss själv.
Vi informerar också arbetsgivarna om tjänster som hör till dem vid automatiska samtal. Före automatsamtalet skickar vi ett SMS där vi berättar vilket nummer vi vill nå dig från.
Dessutom skickar vi fakturor till våra kunder på ArPL- och FöPL-försäkringspremier. Vår partner i fakturerings- och betalningsärenden som gäller ArPL-försäkringar är Lowell.
Läs mer om elektronisk ArPL-fakturering
Du får en FöPL-faktura i elektronisk form i regel antingen till ditt företags faktureringssystem eller till din nätbank.
Läs mer om den elektroniska FöPL-faktureringen
Skyddade e-postmeddelanden
När vi har ett konfidentiellt ärende, det vill säga kommunikationen innehåller personlig eller känslig information, skickar vi ett så kallat skyddat meddelande. Du får ett e-postmeddelande av oss med en länk som tar dig till meddelandets innehåll, som kan läsas i en skyddad tjänst i 60 dagar.
Läs mer om skyddade meddelanden
På vilket sätt kommunicerar Ilmarinen inte med sina kunder?
SMS från Ilmarinen innehåller aldrig några länkar. Information SMS från Ilmarinen innehåller aldrig några länkar. I dessa infromationstextmeddelanden ber man inte om dina inloggningsuppgifter eller lösenord. Observera dock att när vi betjänar dig per telefon ber vi dig att identifiera dig elektroniskt. Av oss får du ett textmeddelande med en länk till Suomi.fi-identifikation.
Om du får ett e-postmeddelande från oss som innehåller länkar kan du kontrollera vart länkarna leder på följande sätt: Håll muspekaren över länken utan att klicka på den. Då ser du hela webbadressen som länken leder till. Bedragarna är skickliga, och webbplatserna som de har skapat kan ofta verka äkta vid första anblicken.
Så känner du igen en bluffwebbplats
Det finns några saker som kan hjälpa dig att skilja mellan en bluffwebbplats och Ilmarinens äkta webbplats. Titta exempelvis om webbplatsens toppdomän är com istället för fi. Se om det finns stavfel i webbadressen eller om den verkar dåligt skriven.
Så känner du igen ett fuskmeddelande eller en faktura
Avsändarens e-postadress eller själva meddelandets innehåll kan vara vagt och dåligt skrivet. Om du inte känner igen det som anges i meddelandet, avsändaren eller inte har köpt den tjänst som faktureras, kan det vara fråga om ett bluffförsök.
Vi skickar aldrig en länk som leder direkt till en identifierings- eller inloggningssida
När Ilmarinen skickar ett e-postmeddelande där vi uppmanar dig att använda vår webbtjänst för att sköta ditt ärende skickar vi aldrig en länk som leder direkt till en identifierings- eller inloggningssida. Från vårt meddelande överförs du alltid först till Ilmarinens egna, officiella webbplats, där du utan bekymmer kan använda webbplatsens inloggningsfönster.
Vad kan du själv göra för att förbättra ditt dataskydd?
Det bästa sättet att hindra att dina uppgifter hamnar i fel händer är att du själv vidtar åtgärder som förebygger detta. Se exempelvis till att operativsystemen i din dator och mobiltelefon är uppdaterade genom att installera de programvaruuppdateringar som rekommenderas. Lär dig att känna igen de vanligaste bedrägerierna och var sunt skeptisk.
När du vill sköta ärenden i Ilmarinens tjänster ska du alltid logga in på tjänsterna via Ilmarinens webbplats. För att gå till inloggningssidan för våra tjänster är det säkrare att själv skriva in webbadressen https://www.ilmarinen.fi/ i webbläsarens adressfält snarare än att använda en sökmotor. På vår webbplats står det ”https” i början av webbadressen i adressfältet och till vänster visas en låsikon. Dessa betyder att webbplatsens datakommunikation är krypterad.
Om du ändå misstänker att du har drabbats av ett nätbedrägeri eller att ett meddelande du har fått inte kommer från oss, trots att det har Ilmarinens signatur, ska du kontakta vår kundtjänst. Då tar vi först tillsammans reda på om meddelandet kommer från oss eller om det kan vara ett försök till nätfiske.