Elektronisk FöPL-faktura

Elektroniska fakturor kommer fram snabbt och är dessutom bättre för miljön. Du kan få fakturorna behändigt direkt till företagets system för fakturahantering eller till din egen nätbank. En elektronisk faktura är också lätt att arkivera.

Ta i bruk en nätfaktura eller e-faktura

När du vill byta ut en faktura i pappersform till en elektronisk faktura, kan du välja antingen en nätfaktura eller e-faktura som faktureringssätt. Vi sänder nätfakturor till företagets faktureringshanteringssystem och e-fakturor till din personliga nätbank.

Välj nedan vad du vill läsa mer om.

FöPL-nätfakturor skickas automatiskt till ditt företag

Från och med våren 2024 kommer du att få automatiska FöPL-nätfakturor i stället för pappersfakturor i de fall din faktura betalas av ett företag och din nätfakturaadress finns i Utvecklingscentralen för Informationssamhälle rf (TIEKE):s förteckning över nätfakturaadresser (verkkolaskuosoite.fi). Uppgifterna i förteckningen upprätthålls av de finländska operatörer och banker som förmedlar nätfakturor.

Vi kommer att gå över från pappersfakturor till nätfakturor gradvis från och med slutet av våren. Ändringen sker automatiskt och du underrättas om den på förhand via SMS eller e-post. I webbtjänsten för företagare kan du kontrollera att ditt telefonnummer och övriga kontaktuppgifter stämmer. 

Läs mer nedan om hur ändringen påverkar dig och vilka åtgärder som krävs.

Är du en arbetsgivare?

Du kan även få ArPL-försäkringsfakturor elektroniskt.

Läs mer om hur du byter till en elektronisk ArPL-faktura >