Om du är missnöjd med beslutet på din FöPL-försäkring
Beslut som fattas av Ilmarinen grundar sig på arbetspensions-lagstiftningen. Om du inte är nöjd med beslutet på din FöPL-försäkring, kan du söka ändring i det.
Så här ansöker du om ändring av ett beslut
Om du är missnöjd med ett beslut kan du lämna in en skriftlig ansökan om ändring inom 30 dagar från det att du fick beslutet för kännedom. Rikta din överklagan till besvärsnämnden för arbetspensionsärenden, men skicka den till Ilmarinen. Besvärsnämnden för arbetspensionsärenden är en besvärsinstans som är oberoende av pensionsanstalterna och Pensionsskyddscentralen. Om vi godkänner de ändringar som du begär, rättar vi själv till vårt beslut.
Så här gör du en överklagan
Överklagan ska upprättas skriftligen. I överklagan ska du uppge:
- att den är adresserad till besvärsnämnden för arbetspensionsärenden
- beslutet som du söker ändring i
- vilka ändringar du kräver att ska göras
- motiveringar till varför du kräver en ändring
- namn, personbeteckning, adress och telefonnummer
Bilagor och tilläggsutredningar kan skickas via skyddad e-post. Vid behov kan du även skicka in tilläggsutredningar senare. Utredningar som du har skickat till Ilmarinen redan tidigare behöver inte skickas på nytt.
Så här skickar du din överklagan
Det finns tre olika sätt att skicka en överklagan. Webbtjänsten för företagare är det snabbaste sättet. Läs mera om olika mögligheter nedan.
Webbtjänsten för företagare
Logga in med dina nätbankskoder i webbtjänsten för företagare.
Om ändringssökandet gäller din arbetsinkomst, välj efter inloggning Ändra arbetsinkomsten, välj Överklagan, fyll i uppgifterna och skicka meddelandet. Om din överklagan gäller annat än arbetsinkomsten, t.ex. när försäkringen börjar eller upphör, välj ett meddelande, ange vilken ändring du söker och ange din motivering för ändringen.
Du kan inte skicka bilagor via webbtjänsten. En överklagan som skickas via webbtjänsten under den tid du är identifierat inloggad behöver inte undertecknas. Besvärsnämnden för arbetspensionsärenden kan emellertid vid behov be dig komplettera överklagan med din underskrift.
Skyddad e-post
Med skyddad e-post kan du skicka din överklagan utan att logga in. Skicka ett meddelande genom att välja Kontakta oss på vår webbplats. Under skyddat meddelande väljer du Besvär. Anteckna som meddelandets rubrik: ”Sökande av ändring i ett FöPL-beslut”. Du kan även skicka bilagor via
skyddad e-post.
Per post
Skicka din överklagan per post till Ömsesidiga Pensionsförsäkringsbolaget Ilmarinen, Sökande av ändring, PB 1, 00018 Ilmarinen. I sådant fall ska överklagan undertecknas. Om någon annan har gjort en överklagan på dina vägnar, ska du ge personen fullmakt att sköta ärendet med en fritt
formulerad fullmakt.
Tidsfrist när överklagandet ska vara oss till handa
Överklagan ska vara hos oss senast den trettionde dagen efter att du fick ta del av beslutet. Vi anser att du har fått ta del av beslutet den sjunde dagen efter postningsdagen.
Överföring av besvär till besvärsnämnden för arbetspensionsärenden
Om vi accepterar de ändringar du begärt, kommer vi att rätta till våra egna beslut. Om vi inte kan rätta ett beslut som du har fått enligt din begäran, överför vi dina besvär och utredningar i anslutning till ditt ärende till Besvärsnämnden för arbetspensionsärenden. Vi informerar dig om förflyttningen.