Elektronisk ArPL-faktura

Elektroniska fakturor är snabba, miljövänliga och lätta att arkivera. Elektroniska fakturor kommer säkrast fram i tid.

Byt till elektronisk ArPL-faktura

När du vill byta från pappersfaktura till e-faktura kan du välja mellan två alternativ, e-faktura och nätfaktura. Båda innehåller Ilmarinens kontonummer, referensnummer och övriga fakturauppgifter så du slipper knappa in informationen själv. Du kan beställa e-fakturan i din nätbank. Efter det skickar vi fakturan till din nätbank i stället för en pappersfaktura till företaget eller din hemadress.

Du kan övergå till nätfakturor genom att avtala om det med en nätfakturaoperatör. Det är smidigt att ta emot nätfakturor om företagets nätfakturaadress finns i TIEKE:s förteckning över finländska nätfakturaadresser. Du kan också meddela oss direkt till vilken nätfakturaadress du vill att fakturan skickas. Du ser alltid en kopia av fakturorna i Ilmarinens webbtjänst. Läs mer om webbtjänsten.

Om du använder Palkka.fi bildas ArPL-avgiften i tjänsten och då skickar Ilmarinen ingen faktura till dig. Via företagsgränssnittet i Palkka.fi kan du välja om du vill få fakturorna från pensionsbolaget eller föredrar att få dem i Palkka.fi. Via hushållsgränssnittet är detta inte möjligt utan fakturorna bildas alltid i Palkka.fi.