Så här implementerar du strategisk ledning av arbetsförmåga i ditt företags vardag

Strategisk ledning av arbetsförmågan kommer till sin rätt genom ett systematiskt och planmässigt tillvägagångssätt. Följ företagets plan men beakta även förändringsbehoven. Ledningen av arbetsförmågan är en integrerad del av ledarskapsarbetet i ditt företag.

Agera systematiskt och effektivt

Systematisk och effektiv ledning av arbetsförmågan förutsätter att företagets strukturer, resurser och kompetenser är i skick. Med strukturer avses här att du beaktar arbetsförmågeperspektivet i personalledningens olika processer och principer. Det är även viktigt att du kommunicerar aktivt om ledning av arbetsförmågan i ditt företag och upprätthåller en kontinuerlig dialog med olika personalgrupper.

Beakta följande aspekter i ledningen av arbetsförmågan:

  1. Hur bygger du upp en verksamhetskultur som stödjer arbetsförmågan?
  2. Hur utvecklar och upprätthåller du den kompetens som behövs för att leda arbetsförmågan?
  3. Vilka åtgärder krävs för att stödja arbetsförmågan?

Frågor att beakta under anställningsförhållandets olika skeden.

  1. Rekrytering

    Arbetstagaren

    • Utbildning
    • Arbetserfarenhet, kompetens och egenskaper
    • Funktionsförmåga och arbetsförmåga
    • Livssituation
    • Motivering och preferenser
    • Motsvarar verkligheten förväntningarna på arbetet?
    • Hur tar man hand om sig själv och återhämtar sig?

    Arbetsplatsen

    • Arbetets innehåll
    • Läge
    • Arbetstider
    • Arbetsgivarimage
    • Verksamhetskultur (flexibilitet, inkludering, värderingar)
    • Arbetsmiljö
    • Arbetssäkerhet
  2. Introduktion

    Arbetstagaren

    • Förbereda sig för att arbeta
    • Socialisera på arbetsplatsen
    • Arbetsintroduktion och vägledning
    • Färdigheter och lämplighet för arbetet (prövotid)
    • Ergonomi
    • Arbetssäkerhet
    • Hur agerar man om det uppstår utmaningar med arbetsförmågan eller i arbetsgemenskapen?
    • Företagshälsovården

    Arbetsplatsen

    • Arbetets belastnings- och resursfaktorer
      • Fysiska, kognitiva, psykiska och sociala
  3. Anställningsförhållande

    Arbetstagaren

    • Arbetsprestationer
    • Utveckling och säkerställande av kompetensen
    • Förändringar i arbetet och belastningsfaktorer
    • Lämplighet för uppgiften och meningsfullt arbete
    • Livssituation, händelser i privatlivet
    • Värna om arbetskonditionen
    • Förändringar i arbetet/omstruktureringar
    • Ergonomi
    • Planering av återgång till arbetet och introduktionsperiod efter en långvarig frånvaro

    Arbetsplatsen

    • Kortvariga och långvariga förändringar i arbetet
    • Händelser
    • Sjukfrånvaro
    • Samarbete med företagshälsovården
  4. Avslutande av anställningsförhållandet

    Arbetstagaren

    • Permittering
    • Uppsägning
    • Arbetsoförmåga
    • Ålderspension

Många företag har utvecklat fungerande metoder för säkerhetsledning. Dessa kan ni tillämpa även för ledningen av arbetsförmågan.

Ledning av arbetsförmågan består av att

  • främja arbetstagarnas arbetsförmåga med tidigt stöd
  • stödja arbetstagaren tillsammans med företagshälsovården om arbetsförmågan försvagas.